Was er vroeger maar iemand die me had verteld dat ik een superkracht had!

Zoiets "Jij denkt creatief. Je ziet dingen anders, je zoekt naar nieuwe oplossingen en durft te experimenteren. En dat is minstens zo waardevol als een rekenwonder of een taalexpert!"

Maar dat wist ik toen nog niet. 𝐕𝐫𝐨𝐞𝐠𝐞𝐫 𝐝𝐚𝐜𝐡𝐭 𝐢𝐤 𝐝𝐚𝐭 𝐢𝐤 𝐧𝐢𝐞𝐭 𝐬𝐥𝐢𝐦 𝐠𝐞𝐧𝐨𝐞𝐠 𝐰𝐚𝐬. Rekenen en schrijven vond ik moeilijk, en daardoor voelde ik me dom. 𝐓𝐨𝐭𝐝𝐚𝐭 𝐢𝐤 𝐨𝐧𝐭𝐝𝐞𝐤𝐭𝐞, 𝐝𝐚𝐭 𝐢𝐤 𝐚𝐧𝐝𝐞𝐫𝐬 𝐝𝐞𝐧𝐤. Niet fout, niet minder goed, maar creatief.

En dat is precies waarom ik de gastles ‘𝐎𝐧𝐭𝐰𝐞𝐫𝐩 𝐞𝐞𝐧 𝐁𝐞𝐭𝐞𝐫𝐞 𝐖𝐞𝐫𝐞𝐥𝐝’ heb ontwikkeld!

Ik wil kinderen laten ervaren dat 𝐜𝐫𝐞𝐚𝐭𝐢𝐞𝐟 𝐝𝐞𝐧𝐤𝐞𝐧 𝐞𝐞𝐧 𝐤𝐫𝐚𝐜𝐡𝐭 𝐢𝐬. Dat ze met hun ideeën een verschil kunnen maken – of ze nu goed zijn in taal, rekenen, sport of juist in het bedenken van oplossingen die nog niemand zag.

'Ontwerp een Betere Wereld'

In de gastles ontdekken leerlingen (PO 6-8, VO en MBO) hoe ze met creatief denken en design thinking een positieve impact kunnen maken op hun omgeving.

  1. Social Design: Leerlingen leren oplossingen te ontwerpen voor sociale uitdagingen, zoals duurzaamheid en het verbeteren van hun omgeving.

  2. 21e-eeuwse Vaardigheden: Focus op creativiteit, kritisch denken, communicatie en samenwerking.

  3. Burgerschap en Participatie: Bewustwording van hun eigen omgeving en hoe zij deze kunnen verbeteren.

In drie stappen van probleem naar oplossing

1. Onderzoek en Verkenning

In het eerste deel van de gastles gaan de leerlingen aan de slag met het verkennende deel van het ontwerpproces. Ze leren hoe ze een probleem kunnen definiëren en hun doelgroep kunnen identificeren. Via interviews, observaties en creatieve gespreksvormen verzamelen ze relevante informatie om inzicht te krijgen in de behoeften en uitdagingen van hun doelgroep. Dit helpt hen om een diepere verbinding te maken met het probleem dat ze willen aanpakken en om hun ontwerpkeuzes beter af te stemmen op de realiteit.

3. Realisatie van de Oplossing

In deze laatste fase brengen de leerlingen hun ideeën tot leven. Ze leren hoe ze hun prototypes verder kunnen uitwerken, testen en verbeteren op basis van feedback. Dit hands-on gedeelte moedigt hen aan om creatief en praktisch aan de slag te gaan, en om hun ideeën tastbaar te maken. Door het bouwen en testen van hun prototypes leren ze niet alleen hoe ze hun creaties in de echte wereld kunnen toepassen, maar ook hoe ze kritisch kunnen reflecteren op hun werk en verbeteringen kunnen doorvoeren.

2. Vertalen van Inzichten naar Oplossingen

Nadat de leerlingen de behoeften van hun doelgroep hebben verkend, gaan ze in deze fase aan de slag met het bedenken van oplossingen. Ze leren hoe ze hun onderzoeksinzichten kunnen omzetten in creatieve ideeën door middel van brainstormtechnieken en conceptontwikkeling. Deze fase legt de nadruk op divergent denken: het genereren van een breed scala aan oplossingen, gevolgd door convergent denken: het selecteren van de meest veelbelovende ideeën.

Kies zelf een onderwerp

Wij bieden scholen de flexibiliteit om zelf een onderwerp te kiezen dat aansluit bij hun specifieke behoeften en uitdagingen, zoals de inrichting van het schoolplein of het verbeteren van de schoolomgeving. Daarnaast hebben we ook enkele standaard thema's waaruit jullie kunnen kiezen om de creatieve gastlessen aan te koppelen. Hieronder vind je enkele suggesties:

Sociale inclusie

Ontwikkel ideeën om de school inclusiever te maken voor leerlingen van verschillende achtergronden, bijvoorbeeld door pesten tegen te gaan of de schoolomgeving meer toegankelijk te maken.

Gezonde leefstijl

Bedenk manieren om gezonde voeding en beweging te bevorderen onder leerlingen, bijvoorbeeld door nieuwe ideeën voor het schoolkantine-aanbod of het stimuleren van sport.

Duurzaamheid en milieu

Ontwerp oplossingen om de school duurzamer te maken, bijvoorbeeld door energie te besparen of afval te verminderen.

Plan een vrijblijvende afspraak

Benieuwd hoe deze gastles bij jullie op school eruit kan zien? Neem contact op voor meer informatie of om een sessie in te plannen.

Rekenvoorbeeld 1

8 lesdagen verspreid over 8 weken

Lesdag van 8 tot 2 uur
150 (eerste uur) + 2350 (47 opvolgende uren) = €2500,-

In deze optie begeleiden we de leerlingen door het volledige ontwerpproces met drie opeenvolgende sessies. Elke sessie bouwt voort op de vorige, zodat de leerlingen stapsgewijs leren hoe ze maatschappelijke vraagstukken kunnen onderzoeken, creatieve oplossingen kunnen ontwikkelen en hun ideeën in de praktijk kunnen brengen.

De kosten voor een gastles zijn min. € 150,-. Elk extra lesuur dat op dezelfde dag aansluitend gegeven kan worden, kost € 50,-. Deze kosten zijn een richtlijn laten we samen kijken naar de mogelijkheden! Prijzen zijn afhankelijk van het aantal leerlingen en benodigde materialen.

Rekenvoorbeeld 2

Een intensieve ontwerpsessie in één dagdeel

Lesdag van 8 tot 2 uur
150 (eerste uur) + 250 (5 opvolgende uren) = €400,-

Deze intensieve workshop laat de leerlingen in één dagdeel het volledige ontwerpproces doorlopen. Van onderzoek en inzicht naar de ontwikkeling en realisatie van hun ideeën, alles wordt compact behandeld in één sessie. Het biedt een krachtige en inspirerende ervaring waarbij ze op een snelle maar effectieve manier hun creativiteit inzetten om problemen op te lossen.

uitgelicht!

Afgelopen jaar hielp K.D.S. Kinderpostzegels met de doorontwikkeling van de Kinderportemonnee. In dit filmpje vertel ik kort hoe meer dan 1000 kinderen in Nederland dit jaar meebeslisten over hoe zij de 850.000 euro in de Kinderportemonnee wilden besteden.

'Wat zou je doen met een half miljoen?'

De Kinderportemonnee van Kinderpostzegels
In 2023 startte Kinderpostzegels met de eerste Kinderportemonnee 'Wat zou je doen met een half miljoen?'. Iedereen kent Kinderpostzegels wel van de actieweek, waarin kinderen langs de deuren gaan om fondsen te werven. 'Is het niet gek dat de kinderen het geld ophalen, maar vervolgens niets te zeggen hebben over hoe dat verdeeld wordt?' werd een veelbesproken vraag hier op kantoor. Dat moest anders, vond het hele team van Kinderpostzegels!

Unieke vorm van kinderparticipatie
De Kinderportemonnee is een unieke vorm van kinderparticipatie die je nog niet op deze schaal ergens anders ziet. Door kinderen actief te laten meebeslissen over de verdeling van fondsen, geeft Kinderpostzegels hen een belangrijke stem. Kinderen zijn hierin niet slechts adviseurs; hun keuzes hebben echte consequenties. Dit leert hen dat hun meningen en ideeën waarde hebben en dat ze een rol kunnen spelen in de besluitvorming over zaken die hen direct aangaan. En wie weet er nu beter wat kinderen nodig hebben dan een kind?

Wil je meer weten of meedoen? Laat van je horen!

In dit shooljaar zijn er weer nieuwe Kinderportemonnee gastlessen. Misschien komt jouw school in aanmerking om mee te doen.