De hobbelige zoektocht naar passend onderwijs
Een doelgroeponderzoek om kansen te ontdekken voor de inrichting van het oudersteunpunt vanuit de klantreis van de zoektocht naar passend onderwijs vanuit het perspectief van ouders. We brengen hiervoor de behoeften, ervaringen, drempels van ouders in kaart.
Voor Muzus in opdracht van: Samenwerkingsverband primair - & voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen
Quotes deelnemers
-
✺
“Iklaat mij in eerste instanieleiden door de school en de mensen die het meest bij mijn kind zijn.”
-
✺
“Mijn kind heeft naast passend onderwijs ook zorg nodig. Ik zoek manieren om beiden te integreren.”
-
✺
“Ik voel mij afhankelijk van organisaties en wil relaties niet verstoren. Mijzelf harder uitspreken durf ik niet.”
-
✺
“Het voelt of ik het wiel opnieuw aan het uitvinden ben. Er is zoveel informatie wat ik zelf maar moet zien te vinden. De zoektocht voelt eindeloos.”
-
✺
“De lange zoektocht levert een gespannen gezinssituatie op. Die heeft effect op onze relaties en het emotioneel welzijn van ieder lid in het gezin.”
-
✺
“Ik neem het heft in eigen handen, want binnen het systeem lukt het niet meer. Ik stel zelf een programma voor mijn kind samen.”
Focusgroepen
In dit onderzoek vonden 2 focusgroepen van 2,5 uur plaats. Eén focusgroep met ouders van kinderen op het primair onderwijs en een focusgroep met ouders van kinderen op het voortgezet onderwijs.
-
Deze klantreis presenteert de sleutelmomenten tijdens de hobbelige zoektocht van ouders naar passend onderwijs voor hun kind. Op deze 15 sleutelmomenten kun je verschillend inspelen op de behoeften, motivaties en drempels van ouders tijdens hun zoektocht. Ieder sleutelmoment beschrijft de belangrijkste uitdaging voor ouders in hun zoektocht met daarin de drempels (1), de motivaties (2) en de behoeften (3). De reis is opgebouwd in deze volgorde. Echter, niet ieder moment komt (op deze volgorde) voor in de reis van een individuele ouder.
-
Het onderzoek resulteerde in vijf kansen om ouders beter te steunen en informeren. (1) proactief benaderen, (2) perspectief bieden,(3) ervaringsdeskundigen verbinden, (4) ouders empoweren en (5) professionals opleiden. De kleur van het sleutelmoment laat zien hoe je met een van deze kansen kunt inspelen op dit sleutel-moment. Kans 1 is daarbij overkoepelend en geldt voor alle momenten.
Voorbereiding
Ter voorbereiding op de focusgroep ontvingen ouders voorafgaand aan de sessie een pakket met voorbereidende opdrachten (foto rechts boven). De opdrachten en andere associatiematerialen hielpen ouders om hun ervaringen rijker te vertellen. De ingevulde boekjes dienden tijdens de focusgroep als leidraad. Gedurende de focusgroep is er gezocht naar overeenkomsten in de ervaringen van ouders (zie foto rechts onder). Deze inzichten dienden als basis om de klantreis van pagina 8-11 op te stellen.
Klantreis
Deze klantreis presenteer de sleutelmomenten tijdens de hobbelige zoektocht van ouders naar passend onderwijs voor hun kind. Op deze 15 sleutelmomenten kun je verschillend inspelen op de behoeften, motivaties en drempels van ouders tijdens hun zoektocht.